![]()
Lapsen kielten eriytymistä ja niiden erillään pitoa edistää perheen tietoinen kielisuunnittelu ja kielenkäyttöstrategia. Muita kielenvalintaan vaikuttavia taustatekijöitä ovat lapsen katkeamaton kontakti molempiin kieliin ja kielten välinen tasapaino. Myös lapsen mahdollisuus käyttää kutakin kieltä erikseen selkeästi yksikielisessä yhteydessä ja hänen aito tarpeensa tehdä itsensä ymmärretyksi täysin yksikielisten puhekumppaneiden seurassa näyttävät selkiyttävän lapsen kielenvalintaa. Suomen perustuslain mukaan kaikilla Suomessa asuvilla ihmisillä on oikeus kehittää ja ylläpitää omaa äidinkieltään. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa mainitaan myös, että perusopetuksen tulisi tukea jokaisen oppilaan kielellistä ja kulttuurista identiteettiä sekä äidinkielen kehitystä. Vaikka opetushallitus siis suosittaa toisen äidinkielen opiskelua peruskoulussa, se on viimekädessä kiinni kunnan päätöksestä ja resursseista. Toista kieltä opetetaan erityisen valtionavustuksen turvin ja se on perusopetusta täydentävää opetusta. (Duo) --- Katsaus kaksikielisyyden tukemiseen ja peruskoulun kielenopetukseen: Sirkku Latomaa (toim.): "Oma kieli kullan kallis. Opas oman äidinkielen opetukseen". (PDF) Comments are closed.
|
Duo KirjastoKirjasto-sivuilta löydät artikkeleita, juttuja, vinkkejä ja oppaita sekä tutkimustietoa kahden kulttuurin perheitä lähellä olevista aiheista Duo Kirjaston teemat
All
Duo LibraryDuo Library sisältää englanninkielisiä artikkeleita ja muuta materiaalia.
|